Olasz minta alapján született a korábbi hadiüzem, székesfehérvári Vadásztölténygyárban a kerékpárra utólag felszerelhető egyhengeres, kétütemű segédmotor.
A pedálhajtás alá szerelt motor a hajtás bekapcsolásakor, a gumiabroncsra szorított dörzskerék közvetítésével hajtotta meg a hátsó kereket. A motor beindításához a kerékpárt pedálozással megfelelő sebességre kellett felgyorsítani. A pedálos lánchajtás természetesen tovább is működött, melyre emelkedőre kapaszkodáskor és a gyakran előforduló motorhiba esetén (porlasztódugulás és -túlfolyás, elolajosodott gyújtógyertya) bizony szükség is volt.
A kismotornak nemcsak a hengere, a dugattyúja is öntöttvasból készült, teljesítménye nem sokkal haladta meg a fél lóerőt. A DONGÓ segédmotorokat a Vadásztölténygyár 1957. májusig gyártotta, összesen valamivel több, mint 60 ezer példány készült belőlük.