sajtomegjelenesek

 

 Ezen az oldalon igyekeztünk összegyűjteni a Maróti Motorkerékpár-gyűjteménnyel, illetve a Maróti Könyvkereskedéssel foglalkozó cikkeket, interjúkat. Lelkes beszámolók, érdekességek, könyvajánlók és rövid videók is színesítik a gyűjtemény történetének dokumentációját - olvasson bele az újságcikkekbe, ismerje a Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény történetét és ha kedvet kap, látogasson el nyílt napunkra.

 

Küzdelem...

Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény 2A cím Kende Márta 1974-es filmjét idézi, mely a magyar motorkerékpár-gyártás eutanáziájáról szól, a csepeli motorkerékpárgyárról, annak bezárása előtt. Sokan úgy gondolják, hogy komoly hiba volt a termelés ezen ágának megszüntetése. Mai napig szomorú, de büszke nosztalgiával tekintünk a Méray, WM, Csepel, Pannónia, Danuvia, Berva és megannyi magyar gyártású kétkerekűre. Van egy ember, aki nem csak szomorú vagy büszke, hanem rengeteget tesz azért, hogy ne csak emlékeinkben éljenek ezek a gépek, Budapesten a Nagykőrösi út zajszigetelő fala mögött, a 91-es szám alatt egy ház emeletén különleges bemutató kínálja magát.

 

A cikk folytatásához kérjük kattintson

 

Padlásmúzeumok

Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény 2Az úgynevezett 3 P a veteránosok szótárában padlást, pincét, pajtát jelent, vagyis olyan lelőhelyeket, ahol motorokat, olykor még autókat és egyéb régiséget lehet találni. Pontosabban csak lehetett, mert fogynak a veteránok bányaterületei, ahonnan a másoknak lomokat, nekik kincseket jelentő alkatrészeket lehetett gyűjteni. Vannak olyanok, akik nemcsak forrásnak, hanem kiállítóteremnek is használják a padlást. A műszaki könyvkiadás apostolának is tekinthető Maróti házaspár üzlete, lakása és kollekciója is egy helyben található. Padlásukon több mint hatvan régi magyar motorkerékpár parkol gyönögűen...

 

A cikk folytatásához kérjük kattintson

 

Maróti motorok és bélyegek az RTL klubon

rtlmaroti

Vasárnap tartottuk Nyílt Napunkat a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményben, melyre az RTL klub stábja is ellátogatott. Az érdeklődők a rengeteg csodálatos motor mellett, ezúttal a nemrég napvilágot látott, Elekes Attila tervezte alkalmi bélyeg-kisívet is megtekinthették. A kisív különlegessége, hogy Magyarországon ez az első dombornyomott bélyeg. Kattintsanak, nézzék meg az egész riportot és tudjanak meg többet gyűjteményünkről. A forgatás óta eltelt időben a dombornyomott bélyegek már több elismerésben is részesültek. Több országban köztük Singapore-ban design díjajal is kitüntették.

 

A teljes riport megjelenítéséhez kérjük kattintson

 

 A Csipkerózsika-álom vége

Lassacskán egy közel hat éves történet végére kerül pont, ugyanis pont ennyi ideje, 2008-ban vásárolta meg Maróti József és Marótiné Koczur Györgyi azt a 61 db motorból álló kollekciót, amely Csemői Jawa Motormúzeum néven volt ismert.  

jawagyujtemeny-hosszucikk2A gyűjtemény megvásárlásával a Maróti házaspár hosszú távú célja az volt, hogy Kaposváron megnyithassák azt a motorkerékpár múzeumot, ahol az érdeklődők megismerhetik a magyar, a csehszlovák gépjárműtechnika eme remekeit. Azonban ez a nagyszabású kulturális küldetés akadályokba ütközött: habár a gyűjteményt sikerült feldolgozni, Kaposváron nem sikerült olyan helyiséget találni, ami alkalmas lett volna a motorok bemutatására.

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson  
 

 

Scherer Péter színművész és egy veterán hölgy találkozása

Scherer Péter sokak számára ismerős lehet, számos magyar film szereplőgárdájában feltűnt, és népszerű szinkronszínész. A Magyar Televízió Életművész című portrésorozatának célja, hogy ismert művészeket mutassanak be, kevésbé ismert oldalukról. 

eletmuveszDe hogy kerül a képbe a Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény? Ki, vagy sokkal inkább mi az "veterán hölgy", amiről a címben szó esik? Lehet-e még ma is száguldani egy magyar motorral?
Ha a fenti kérdésekre szeretne választ kapni, nézze meg az Életművész ezen részét, ahol nem csak Scherer Pétert ismerheti meg közelebbről, de egy képzeletbeli sétát is tehet velünk a gyűjteményben.

 A videóért kérjük kattintson  

 

Olcsó? Na, az nem volt - Csepel Túra 100

Elképesztő, hogy mi mindenért tudtak lelkesedni eleink. 1947-ben fél Magyarország leste izgatottan a híreket, mikor lehet megvásárolni az új 100-as Csepelt. Akkoriban húszezer motorkerékpár volt forgalomban, de a háborúnak köszönhetően a legfiatalabb is elmúlt már ötéves. (Motorrevü Online)

Motorok-Csepel-Tra-100 motorrevu

Ha véletlenül valaki nem tudná, a motorkerékpárt nem azért tartották sporteszköznek száz évvel ezelőtt, mert a használói csupa atléták voltak, hanem azért, mert hiányzott róluk az indítószerkezet. A büszke tulajdonos csak futott és tolt, néha kifulladásig, aztán, ha szerencséje volt, és felropogott a motor, gyorsan a nyeregbe huppant, majd büszkén elporzott. Felteszem, amennyiben ez így maradt volna, soha nem terjed el a motorozás, de jött a berúgókar mint megmentő és csodaszer egyben. 

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson  

Panni ötvenen innen és túl

Sokaknak sokáig nem tellett autóra, így Európa-szerte dúlt a robogóláz, melynek csillapításához magyar gyógyszert is kotyvasztottak.
Így született Panni és Berva. (Népszabadság Online)

pannipannipanniFeleslegessé vált hadiipari kapacitások, magántulajdonú gépkocsikat tiltó rendelet, és gazdag motoros múlt: minden amellett szól, hogy rohamosan fejlődjön a magyar robogógyártás, még sem így történt. Pedig a gazdasági világválságból való kilábalás egyik eszközeként a csepeli Weiss Manfréd Műveknél már az 1930-as évek elején sorozatban gyártottak segédmotoros kerékpárokat. 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

Lélekkel

A Maróti Autóműszaki Könyvkereskedés múzeumában felsorakoztatott hazai gyártású motorok nem csupán díszek, technikatörténeti oktatóeszközök is. (Retro-Mobil)

Retrokep1Maróti József édesapjától örökölte a motorszeretetet, és a magyar gépek iránti gyűjtőszenvedély is tőle származik. A kezdetben mindössze néhány „egyedes”, majd az évek alatt egyre gyarapodó kollekció sokáig „feldarabolva” a cég irodáiban, raktáraiban szétszórva állt, majd a könyvesbolt tavalyi kibővítésével annak tetőterébe költözött.  

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 Autós könyvcentrum

A Maróti Könyvesbolt nyitott polcain hozzávetőleg 4 000 autós-motoros könyv és mintegy 45-féle külföldi újság közül válogathatnak a vásárlók. Ez kb. 2 500-féle tételt jelent. Ezzel a széles körű, speciális áruválasztékkal Magyarországon, de az európai országok között is kiemelkedő helyet foglalnak el. (Autotechnika)

konyvekA Maróti név ma már egybeforrt az autóskönyvekkel. Műszaki információt kérve, legtöbbször úgy kezdődik nálam a telefonbeszélgetés, hogy „a Marótinál már néztem”, vagy én mondom, hogy „először a Marótinál érdeklődjön!”. Szóval az autós szakirodalomban hiteles hellyé vált a Maróti Könyvesbolt. Beszélgetésünk apropója, hogy a Nagykőrösi úti bolt megújult, kibővült és megszépült, igazi autós könyv- és információs központtá vált.

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

Motorkerékpárok történelme

Hajdan az ifjú legények legfőbb vágyai közé tartozott mielőbb motorkerékpárra pattanni, s a kétkerekűt meglovagolva élvezni a sebességet. A technikai fejlődés nyomán 30 éve megszűnt e járművek itthoni gyártása, de nem halt ki a szenvedély. Egy padlástérben elhelyezett magángyűjtemény ékesen tanúskodik erről. (Heves Megyei Hírlap Online)

Fuzessy-KivesBUDAPEST A XX. kerületi Nagykőrösi úton található az a Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft., amelynek tulajdonosa és ügyvezető felesége műszaki kiadványok előállításával és terjesztésével foglalkozik. – Miként kapcsolódik hozzájuk egy motorkerékpár-gyűjtemény? — adódik a kérdés, amire a leginkább illetékes Maróti Józseftől kapjuk a választ...

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

Régi motoros

Vajon kinke jutna eszébe, hogy három leánygyermekét egy-egy veterán motorral lepje meg, vagy az, hogy feleségének Valentin-napra egy 80 éves szívtankos Csepellel kedceskedjen? (Vasárnapi Blikk)

jozsi cikk

- Valamivel több mint tíz éve kezdtem el gyűjteni a régi magyar motorkerékpárokat - mutat körbe a körülbelül ötven darabos kiállításon Maróti. - Van közöttük felújított, restaurált változat, de több olyan is, aemlyet eredeti állapotában láthatunk. 

 

 

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

Hiteles História - Könyvajánló

A világ motorkerékpár-iparának ismertetése mellett a magya márkák történetét bemutató könyvet jelentetett meg a Maróti Könyvkiadó. (Népszabadság)

m motAz első magyar fejlesztésű géppel hajtott kétkerekű Bánki Donát nevéhez fűződik. A mai motorkerékpárok őse 1894-ben, vagyis két évvel az után indult próbaútra, hogy Báni Csonka Jánossal közösen a Műszaki Egyetem szertárában elkészítette a világ első porlasztóját, és ezzel nagy lépést tett a belső égésű motorok tökéletesítésének terén

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson

 

Múzeum a tetőn

Illusztris külföldi vendég jelenlétében „leplezték le” a főváros első magánkézben lévő motorkerékpár-múzeumát. Az eseményen a Veterán Autó és Motor magazint Ocskay Zoltán és Csikós Zsolt képviselte. (Veterán)

Veteran kep2A Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft. eddig „csak” mint az autós-motoros szakkönyvek elsőrangú hazai lelőhelye volt ismert a veteránbarátok körében. Az elmúlt hónapokban a Budapest XX., Nagykőrösi út 91. alatti hangulatos üzletük átépítésen esett át, s amellett, hogy az előadótér jelentősen bővült, a padlástérben elkészült az a kis bemutató, amely a magyarországi motorkerékpár-gyártás múltját hivatott illusztrálni. 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

Veteránmotor-kiállítás Ladánybenén

Több mint ezren látták május 20-28-a között a Ladánybenei Pannóniások Baráti Köre és a helyi polgármesteri hivatal veteránmotor- és tablókiállítását, amely az ország távolabbi részeiről, sőt külföldről is vonzott érdeklődőket. (Veterán)

Ladanybene cikkA baráti kör tavaly decemberében megtekintette a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményt, ez adta az ötletet a kiállítás megszervezéséhez. Több hónapos szervezőmunka előzte meg a megnyitót. A kiállított Csepel, Danuvia, Pannónia és egyéb magyar gyártmányú motorokon kívül szemléltető motorblokk-metszeteket is bemutattak, emellett a közönség a Maróti Motorokerékpár-gyűjtemény tablógalériáját is megtekinthette, amely végigvezette őket a magyar motorkerékpár-gyártás kezdeteitől a Csepel Motorkerékpárgyár 1975-ös bezárásáig.

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson

 

Régi motorkülönlegességek kiállítása

Az Ádám László Középiskola és Szakiskola a Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft. szervezésében november 8-án, szerdán nyitották meg a Magyar motorkerékpárok technikatörténetét bemutató vándorkiállítást, mely csupán négy napig látogatható meg az Ifjúsági Házban. (Nagykőrös)

Ujsagcikk- Iskolánk történetében ez az első alkalom, hogy egy ilyen jellegű kiállítást szerveztünk. Ez egy különleges kiállítás, mely a Maróti házaspár motorkerékpár gyűjteményéből indult ki. A vándorkiállításhoz a szellemi alap a motortechnika története, ehhez járul hozzá a nagykőrösi gyűjtők most közkinccsé bocsátott régi motorkerékpárjai. A Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadóval több évtizedes kapcsolatunk van, ami az autószerelő szakma tanításával függ össze. Évtizedek óta tanítjuk ezt a szakmát, s a szakkönyveket tőle vásároljuk. 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson

 

 

Pannónia, Csepel megférnek egymással

A magyar, pontosabban a soproni motorkerékpár történetét bemutató kiállítás nyílt tegnap a Vas-Villa' aulájában. A tárlatot az iskola autószerelő-tanulói szervezték. (Kisalföld)

Kisalfold cikkRégmúlt korok elevenednek fel a soproni Vas-Villá'-ban. Közel harminc régi magyar motorkerékpárt állítottak ki az aulában. A legrégebbi kétkerekűt 1920-ban gyártották, míg a legfiatalabb '76-os évjáratú. A járgányok mellett régi motorblokkok, alkatrészek és szerszámok is láthatóak. A plakátokon pedig olyan gyártmányokat mutatnak be, amelyekből néhány darab készült csupán. 

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson

Műtárgyakká nemesült motorkerékpárok

A felesége szerint hibás génnel született, azért a bolondja a motorkerékpároknak.
Előbb az udvarban, aztán a sufniban, majd a garázsban, az előszobában jelentek meg a motorok. (Helyi Téma)

Helyi Tema cikkAmikor az egyik karácsonyra azt kérte, hogy tehesse a fenyőfa alá a legújabb gépét, és az még januárban is a nappaliban állt, véget ért a türelem, kitört a családi balhé.
Éppen akkoriban újították fel Maróti Józsefék az épületet, amelyben a kizárólag műszaki-technikai könyveket árusító könyvesboltjuk és az otthonuk is van a pesterzsébeti Nagykőrösi út 91. szám alatt. Azt tervezték, hogy a padlást könyvraktárnak építik ki. A családi béke kedvéért aztán úgy döntöttek, hogy ott helyezik el a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményt.

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

Kétkerekű kincsek Pesterzsébeten

A magyar technikatörténet egy különleges gyűjteménye található a Nagykőrösi út egyik házában. Maróti József lelkes és hozzáértő munkájának köszönhetően mintegy száz régi motorkerékpár menekült meg az enyészettől. (Pesterzsébet)

Pesterzsebet cikkPesterzsébet határán, a Nagykőrösi úton található a Maróti Könyvkereskedés. Ez a könyvesbolt azonban csak első pillantásra olyan, mint a többi hasonló üzlet. Aki belép, és tallózni kezd a könyvek, folyóiratok között, hamar rájön, hogy az autózás, motorozás szakirodalmának rendkívül gazdag tárházába csöppent. A benzinnel "beoltott" látogatót az igazi meglepetés a padlástérben éri, ahol több tucat, kiváló állapotban megőrzött, vagy restaurált régi magyar motorkerékpár és egy csöppnyi "előadó terem" szolgálja a magyar kétkerekűek fejlődésére kíváncsiakat.

 

 

 

 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson 

 

A gyűjtemény a MotorVízió tévés magazinban

A Magyar Televízió stábja ellátogatott a Maróti Motorkerékpár-gyűjteménybe, és reméljük, a látottak nem csak Istenes László műsorvezetőt nyűgözik le le, hanem Önöket is, ha végignézik ezt a rövid, hét perces műsorrészletet. 

motorvizioRövid tárlatvezetés, érdekességek és persze gyönyörű, magyar motorkerékpárok - nézze meg az ünnepi hangulatú részletet az m1 MotorVízió műsorából.  

 

 

 

 

 

 A videóért kérjük kattintson

 

 

Nyeregben voltunk

Nyeregben voltunk kép 

A Honi Ipar című lap egyik 1934-es számában felháborodott írás jelent meg. „Megütközéssel halljuk, hogy a belügyminisztérium, a rendőrség 2 db Harley-Davidson (amerika gyártású) oldalkocsis motorkerékpárt szándékozik beszerezni. A belügyminisztérium Schimanek professzort kérte meg, hogy mondjon szakvéleményt arról, megfelel-e a kívánt célnak az amerikai Harley-Davidson gép.Arról, hogy a Méray-féle motor is tökéletesen jó-e ugyanerre a célra, arról a szakvéleményben nem esett szó.” 

 

 A cikk folytatásához kérjük kattintson

Kövessen bennünket

Válasszon nyelvet!

Ajándékozzon élményt

ajandekkartyafelnott

Lepje meg szeretteit egy ajándék belépővel a Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény nyílt napjára. 

 

További információ

Tekintse meg videónkat

camera-symbol2