MÚZEUM A TETŐN
Illusztris külföldi vendég jelenlétében „leplezték le” a főváros első magánkézben lévő motorkerékpár-múzeumát. Az eseményen a Veterán Autó és Motor magazint Ocskay Zoltán és Csikós Zsolt képviselte.
A Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft. eddig „csak” mint az autós-motoros szakkönyvek elsőrangú hazai lelőhelye volt ismert a veteránbarátok körében. Az elmúlt hónapokban a Budapest XX., Nagykőrösi út 91. alatti hangulatos üzletük átépítésen esett át, s amellett, hogy az előadótér jelentősen bővült, a padlástérben elkészült az a kis bemutató, amely a magyarországi motorkerékpár-gyártás múltját hivatott illusztrálni. A gyűjtemény a cégvezető, Maróti József szorgalmát és érdeklődését dicséri, hiszen hosszú évek munkájával gyűjtötte össze a most közszemlére bocsátott kollekciót.
– Valójában nem egy állandó és nyilvános múzeum létrehozása volt a célunk, hanem egy olyan hely kialakítása, ahol a magyar technikai múlt iránt érdeklődők összejöhetnek, előadásokat hallgathatnak, filmeket nézhetnek, ahová rendezvényeket lehet szervezni – hallottuk Marótiné Koczur Györgyitől, aki a könyvkereskedés irányítása mellett nagy egyetértéssel segítette a kiállító terem létrehozását.
A motormúzeum első nyilvános szereplésére pedig az a fogadás kínált alkalmat, amelyet július végén rendezett a Maróti Kft. az Angliából érkezett David és Jane Ansell tiszteletére. David Ansell nevét elsősorban a katonai motorok iránt érdeklődőknek kell ismerniük, hiszen ebben a témakörben már több könyve jelent meg, és most egy újabb munkája kapcsán látogatott le Magyarországra.
– A kelet-európai motorkerékpár-iparról Nagy-Britanniában nem sokat tudnak, és ezért sok honfitársam hajlamos azt hinni, hogy nem is létezett ilyen – mesélte a szimpatikus angol szakíró, aki a cseh, lengyel, magyar és orosz motorkerékpárgyártás múltját kutatva került kapcsolatba a Maróti-házaspárral, s ők örömmel invitálták Magyarországra, hogy személyes élményekkel is gazdagítsa az eddig összegyűjtött ismereteket.
Ez utóbbira, tudniillik az ismeretbővítésre a fent említett fogadás kitűnő alkalmat kínált, mivel a vendégek között számos olyan akadt, akik a téma kiváló ismerői. Ott volt Haris Lajos és Haris Ottó, akik sok értékes anyagot őriznek a hazai kétkerekű-gyártással összefüggésben is, Burányi Gyula, akinek írásait a veterán olvasói jól ismerik, Négyesi Pál, a Méray motorkerékpárgyár és az egész magyar jármű-kereskedelem szakértője, Moldvai Tibor Miklós szakíró és Iharos Sándor, akinek ugyancsak számottevő kollekciója van magyar gyártmányú motorkerékpárokból.
A Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft. munkatársai által varázsolt svédasztal rakományának pusztítása közben természetesen kizárólag régi motorokról és a technikatörténet hazai vonatkozásairól folyt a szó, és mindez csak bevezetője lett az Ansell-házaspár egyhetes magyarországi programjának, melynek során felkeresték egyebek közt a Közlekedési Múzeumot, a Haris-testvérek múzeumát és Gyomaendrődön Soczó Elek motorkerékpár-múzeumát is.
(Veterán magazin)