AUTÓS KÖNYVCENTRUM
A Maróti Könyvesbolt nyitott polcain hozzávetőleg 4 000 autós-motoros könyv és mintegy 45-féle külföldi újság közül válogathatnak a vásárlók. Ez kb. 2 500-féle tételt jelent. Ezzel a széles körű, speciális áruválasztékkal Magyarországon, de az európai országok között is kiemelkedő helyet foglalnak el.
A Maróti név ma már egybeforrt az autóskönyvekkel. Műszaki információt kérve, legtöbbször úgy kezdődik nálam a telefonbeszélgetés, hogy „a Marótinál már néztem”, vagy én mondom, hogy „először a Marótinál érdeklődjön!”. Szóval az autós szakirodalomban hiteles hellyé vált a Maróti Könyvesbolt. Beszélgetésünk apropója, hogy a Nagykőrösi úti bolt megújult, kibővült és megszépült, igazi autós könyv- és információs központtá vált.
– Mindez mikor és hogyan kezdődött?- kérdezem a Maróti házaspárt.
– A könyvkereskedésünket 1990. december 15-én nyitottuk meg ugyanebben az épületben, bérelt 12 négyzetméteren, alig százezer forint alaptőkével, egyéni vállalkozásként. Nem volt túlságosan előkelő. Egy használt íróasztal, egy használt könyvespolc, és szám szerint 17 darab autóskönyv árválkodott szaküzletünkben.
Nem volt egyszerű ez az elmúlt 12-13 év. A könyvesszakma és az autószerelő-szakma nagyon sok mindenre megtanított bennünket. Mindig a kereslet-kínálat függvényében alakítottuk ki céljainkat, elképzeléseinket, amelyeket külső-belső tényezők az idő függvényében mindig módosítanak.
– Alapvető céljaitok, gondolom, nem sokat változtak.
– Valóban nem, inkább csak kibővültek. Fő célunk az, hogy az autószerelőket, és az érdeklődő amatőröket a kereskedelmi forgalomban kapható szakirodalommal lássuk el. Könyvesboltunkban az Európában, Amerikában megjelent autós-motoros könyvek azonnal elérhetők legyenek, illetve rövid határidővel megrendelhetők. Nemcsak könyvek forgalmazásával, hanem könyvkiadással is foglalkozunk. Ezt a tevékenységünket 1995-ben kezdtük, mint osztrák-magyar kft. Később az osztrák fél részét kivásároltuk, és mint tiszta magyar tulajdonú kft. dolgoztunk tovább.
– A könyvkiadás egy külön szakma, amelynek szigorú szakmai és nemzetközi jogvédelmi szabályai vannak. Ennek is ki kell járni az iskoláját.
– Nagyon sok munkát és energiát igényel és még több pénzt, aminek jelentősé része holt tőke. Minden könyvünk egy külön történet. Az elmúlt 8 évben 76 könyvet adtunk ki 50%-uknál megvásároltuk a licencet, vagyis egy más külföldön megjelent könyvet adaptáltunk magyar nyelvre. Fordítottunk angol, francia, holland, német nyelvterületről könyveket szakmai fordítók és lektorok segítségével. A könyvek másik 50%-a magyar írók tollából született. Készült könyv a gumiról, fékekről, passzív biztonságról, fényezésről, új anyagokról, veszélyes hulladékokról. Benzin- és dízelbefecskendezésről, fogasszíjakról, az elektromos rendszerek elhelyezkedéséről, különböző márkájú, típusú, évjáratú személygépkocsik javításáról. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy könyveink kiadásánál csak 2 ízben kaptunk támogatást, a többi könyv kiadása saját erőből történt.
– Melyek az értékesítési csatornák?
– Hosszú évek óta könyveink értékesítésének 60%-a postai utánvéttel történik, évente 3-4 alkalommal megjelenő könyvkatalógusunk segítségével. 20% bolti értékesítés, 10%-a kiállításokon, további 10%-a viszonteladókon keresztül. A könyvek forgási sebességes általában 5 év. Ez kétségbeejtően alacsony, különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy átlagban 1 000 példányban készülnek a könyvek. Sajnos ma már a megyei, városi könyvtárak nem igénylik a műszaki irodalmat, tisztelet a kevés kivételnek, de a vállalati, műszaki könyvtárak is megszűntek. A szakmai közép- és felsőfokú iskolai könyvtárak vásárlása sem haladja meg az éves 1 millió Ft összes forgalmat.
– A piac és a piaci igények, mindannyian tapasztaljuk, átrendeződtek. Mit jelent ez számotokra?
– Az új kihívásoknak kell megfelelni. ma már az autószerelők is elektronikai úton szeretnének a napi munkájukhoz szükséges információkhoz hozzájutni. Két évvel ezelőtt kezdtük el az Autodata ún. CD-X2 programját fordítani angol nyelvből. Ennek a programnak az a lényege, hogy 11 000 autóról ad részletes információt. Ha a programban beazonosítjuk a keresett gépjárművet, szinte mindent megtudhatunk róla: ABS, légzsák, klíma, elektromos kapcsolási rajzok, vezérlés, motormenedzsment, beállítási adatok stb.
– A végére maradt egy igazi csemege, a motormúzeum, kérlek, szóljatok erről is néhány szót.
– Az épület tetőterében az egyre bővülő Magyar Motorkerékpár Gyűjteményünket helyeztük el, méltó emléket állítva ezzel a magunk módján a magyar motorkerékpár-gyártás történetének és azoknak a kitűnő magyar mérnököknek és technikusoknak, akik ebben a munkában részt vettek. A gyűjteményünk nem végleges, állandóan bővítjük. Nem öncélú. Előzetes bejelentkezés alapján megtekinthető és szeptembertől pedig már várjuk a középiskolás csoportokat is.
– Gratulálunk! Köszönjük a meghívást és a beszélgetést!
Dr. Nagyszokolyai Iván
(Autotechnika)